Följ Stena Line

Stressade medresenärer opopulära i bilen

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2012 10:35 CEST

Är vi framme snart? Det är inte en fråga som ska ställas i bilen för den som vill vara populär hos sina medresenärer. Att vara stressig är nämligen den sämsta egenskap en medresenär kan ha. Likasinnade och trygga bilförare är däremot mer än välkomna på bilsemestern enligt Stena Lines Bilsemesterrapport som kartlagt svenskarnas körvanor. 

Det är många faktorer som spelar in för en lyckad bilsemester, från roliga nöjen till tidsfördriv och resesällskap. När det kommer till just resesällskap så tycker var tredje svensk att den allra sämsta egenskapen en medresenär kan ha är att vara stressig. Det visar Stena Lines Bilsemesterrapport där 1000 svenskar har svarat på frågor om bilsemestrar.

Fartsyndare undanbedes

Fartsyndare är inte heller populära i bilen. Drygt var tionde uppger att de inte uppskattar förare som ligger för tungt på pedalen. Samma sak med förare som inte stannar när någon behöver en paus, eller medresenärer som vill stanna för ofta. Likasinnade medresenärer är däremot klart populärast, hälften av svenskarna åker gärna på bilsemester med någon som vill göra samma saker som de själva.

– Vi vet sedan tidigare att avkoppling är en av de saker svenskarna prioriterar högst på semestern, så stressiga passagerare och farttokiga förare i bilen är naturligtvis inte att föredra. Lika barn leka bäst brukar man ju säga och det verkar även stämma in på svenskarnas val av semestersällskap, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig, Stena Line.

Bästa egenskaperna hos medresenärer

  1. Likasinnad 47 %
  2. Trygg och erfaren bilförare 12 %
  3. Lugn och sansad 12 %
  4. Snäll och omtänksam 10 %
  5. Äventyrslysten 6 %

Sämsta egenskaperna hos medresenärer

  1. Stressig 35 %
  2. Stannar inte när man behöver en paus 8 %
  3. Vill stanna för ofta för paus 8 %
  4. Kör för fort 8 %
  5. Skräpar ned i bilen 6 %

För mer information kontakta:

Jesper Waltersson, informationsansvarig Stena Line, tel: 031 85 85 32 mail: jesper.waltersson@stenaline.com.

 

Om Bilsemesterrapporten: Rapporten grundar sig i en riksrepresentativ undersökning genomförd av Norm i maj 2012. 1001 personer i åldern 18-65 år svarande på frågor via en webbpanel. Läs rapporten i sin helhet här

Stena Line är ett av världens största färjerederier med tre affärsområden; Skandinavien, Nordsjön och Irländska sjön. Huvudkontoret ligger i Göteborg.
Stena Line har Europas mest heltäckande linjenät med ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen och Holland. Verksamheten omsätter cirka 10 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera