Följ Stena Line

Stena Line håller tummarna för landslaget

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2011 08:46 CEST

Om Sverige tar sig till fotbolls-EM kommer svenskarna att vallfärda till Polen och Ukraina under nästa sommar. På Stena Lines linje mellan Karlskrona och Gdynia håller man tummarna extra hårt inför fredagens match mot Finland. En seger mot Finnarna skulle innebära att Sverige är ett viktigt steg närmare en slutspelsplats.

Det är två viktiga matcher som spelas den sjunde och elfte oktober. Både för Svenska landslaget och för Stena Lines linje mellan Karlskrona och Gdynia. Polen blir allt populärare som turistland, men det är fortfarande många svenskar som inte vet hur prisvärt landet är och att kulturen, nattlivet, shoppingen och stränderna mäter sig med de absolut populäraste semesterorterna i Europa.

- Drömscenariot är att Sverige går till EM och får spela sina gruppspelsmatcher i Gdansk. Om Sverige går vidare gör vi om våra fartyg till flytande Fanzones och vid behov ökar vi även antalet avgångar, säger Patrik Olderius, marknadschef på Stena Lines linje mellan Karlskrona och Gdynia.

Att mästerskap har en stark effekt på värdlandets turism är det fler som skriver under på. Ossian Stiernstrand, doktor i ekonomi och expert på destinationsutveckling, är övertygad om att fotbolls-EM kommer att få fler svenskar att korsa Östersjön nästa sommar.

- Om Sverige går vidare till EM-slutspel kommer det att ha en mycket stor effekt för resandet till Polen. Fotbollsfans är oerhört trogna som supportrar och många reser till evenemangen för att uppleva stämningen på plats, även om man inte själv sitter på matchbiljetter, säger Ossian Stiernstrand.

På Stena Line räknar med ett kraftigt ökat resande under EM nästa sommar, oavsett om Sverige tar sig vidare eller inte. Polen har de senaste åren satsat stort på att orterna där EM avgörs ska vara i absolut toppskick till 2012. Även om turneringen medför många resenärer så är den riktigt stora effekten av EM i Polen mer långsiktig. Både de svenskar som följer turneringen på plats och på TV kommer att få en mer positiv bild av landet vilket kommer att resultera i ett större intresse för att resa till Polen.

– Redan ett år före EM märker vi att intresset för Polen har ökat, både från media och turister. I våras satte vi in två nya fartyg på linjen och har sedan dess ökat antalet resenärer med 15 procent. Vi får redan förfrågningar om EM-resor. Nu hoppas vi bara att Zlatan och de andra gör sin del av jobbet, avslutar Patrik Olderius.

Stena Line, Göteborg, 6 oktober 2011

För mer information och bilder, kontakta Dag Thyselius, PR- Manager på Stena Line telefon 0704-85 83 32, eller Patrik Olderius, marknadschef för linjen Karlskrona-Gdynia telefon 0739-42 27 30.