Följ Stena Line

Nytt fartyg förstärker Göteborg-Frederikshavn

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2015 14:28 CEST

Stena Line sätter in fartyget M/S Ask på linjen Göteborg-Frederikshavn, med start lördagen 25 juli.

Med anledning av att Stena Jutlandica är tagen ur trafik för reparation åtminstone till och med den 2 augusti tidigarelägger Stena Line flytten av fartyget M/S Ask till linjen Göteborg-Frederikshavn. M/S Ask ett RoPax-fartyg, vilket innebär att hon kan ta ombord både passagerare och frakt, men betoningen ligger på frakt. Hon kommer inledningsvis att gå med en avgång om dagen från respektive hamn. Premiärturen planeras till klockan 21.00, lördagen den 25 juli, från Frederikshavn.

– Med M/S Ask på plats kan vi flytta ännu mer frakt från Stena Danica så att hon kan gå med fler passagerare och bilar. Att snabbt kunna flytta M/S Ask hit är en av fördelarna med Stena Lines stora och flexibla linjenät och fartygsflotta, säger Niclas Mårtensson, vice vd på Stena Line.

M/S Ask trafikerar idag Stena Lines linje mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland. Fartyget är sedan tidigare utsett att ersätta Stena Scanrail på linjen Göteborg-Frederikshavn under hösten. M/S Ask seglar nu under dansk flagg men kommer senare att gå under namnet Stena Gothica och under svensk flagg.

M/S Ask kommer inledningsvis att använda Stena Jutlandicas läge vid Masthuggskajen i Göteborg och läge 4 i Frederikshavn.

Fakta om fartyget:

M/S Ask är byggd 1982 i Italien och är något mindre än Stena Jutlandica, 171 x 20 meter, jämfört med 184,4x 27,8 meter. Hennes totala kapacitet är 186 passagerare och cirka 100 lastbilar.

Kontakt:

Media hänvisas till följande telefonnummer för ytterligare information: +46 (0)704 85 83 32.

För löpande trafikinformation, se www.stenaline.se/trafikinformation eller ta kontakt med oss på telefon +46 (0) 770-575700

Stena Line

Göteborg

21, 07, 2015 klockan 14.00

Om Stena Line

Stena Line-koncernen är ett internationellt transport- och reseserviceföretag med Europas mest heltäckande linjenät.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera